מהו רישיון יצרן מזון ואיך מקבלים אותו?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
מתכונים אחרונים
אהבתם?
שתפו עם החברים!

רישיון יצרן מזון הוא אישור שהעסק, שעוסק באחד משלבי ייצור המזון, אריזת המזון, אחסנתו ומכירתו של מזון, נמצא בפיקוח של המדינה, שמוודאת שההליכים שמתבצעים אצל יצרן המזון תקינים וכן שהתנאים בו מספקים את התוצרים איכותיים דיים. במאמר זה נפרט על רישיון יצרן מזון ועל הדרך שצריך לעבור כדי לקבל אותו.

 

מי נחשב יצרן מזון?

יצרן מזון הוא כל מי שמכין או משווק מזון לקהל הרחב, וכן כל מי שעובד בשרשרת אספקת המזון. מי שמפעיל עסק בתחום הקולינרי ומייצר מזון לצריכה יומית, כמו למשל מסעדה, בית קפה, מזנון או פודטראק, לא נדרש, על פי החוק בישראל לקבל רישיון יצרן מזון.

מי כן נדרש לרישיון? כל מי שעוסק בייצור ועיבוד מזון או חומרי גלם למזון וכל מי שלוקח חלק באריזה או באחסון של חומרי גלם או מזון מוכן וגם מי שעוסק בשיווק מזון. מפעל שאורז תבלינים, למשל, נחשב ליצרן מזון, וכמוהו גם מאפייה מקומית, עסקים שמעניקים שירותי הסעדה לאירועים, וכאלה שעוסקים בייבוא של מזון או חומרי הגלם שלו.

מהו רישיון יצרן מזון?

כל עסק בתחום המזון שנחשב ליצרן מזון צריך להיות גם בעל רישיון יצרן מזון, בנוסף לרישיון העסק. את רישיון יצרן המזון מקבלים ממשרד הבריאות לאחר בחינה של מפקחים מטעם מחלקת בריאות הסביבה ושל מחלקת שירות המזון.

הראשונים אמונים על בדיקת תשתיות מפעל המזון, והאחרונים מפקחים על שרשרת הייצור במפעל. כדי להפוך לספק של עסקים בתחום המזון, חייב בעל העסק להיות בעל רישיון יצרן מזון. כך, כל מי שעוסק בפועל במזון נמצא תחת פיקוח מקצועי, כאשר המטרה היא להביא את המזון אל לקוח הקצה כאשר הוא טוב למאכל.

 

המסע אל הרישיון

קבלת רישיון יצרן מזון למפעל כרוכה בתהליך בירוקרטי לא פשוט, שכולל הכנת תוכניות מפורטות של המפעל, החל בהצגת המוצרים שהמפעל מייצר, עבור בתכנון טכנולוגי והנדסי של שרשרת הייצור במפעל ועד לרמת שרטוטים שיציגו את פעולת המפעל ואת הדרכים בהן הוא מתכוון לטפל בזיהום הסביבה, בפינוי אשפה ובניהול שפכים.

לאחר אישור עקרוני של התוכנית ובנייה של המפעל, מגיעים נציגי משרד הבריאות לבדוק את יישום התוכנית בשטח. מאחר והתהליך לקבלת רישיון יצרן מזון הוא תהליך מורכב ודורשני – כדאי לעבור אותו בליווי מקצועי של חברות אשר מתמחות ברישוי עסקים.

 

לסיכום

חשוב לזכור כי עסק של ייצור מזון שפועל עם רישיון יצרן מזון, מעיד שעמד בכל הדרישות והתקנים בתחום ההנדסה, התשתיות, איכות הסביבה, תקינות תהליכי הייצור ושמירה על בריאות העובדים. לעומת זאת, בעל עסק שלא עומד בדרישות הרישיון, עלול לגלות שבמקביל לאכיפה פלילית של הרשויות, הוא מתקשה גם למצוא שותפים לעסקים, ללא תו התקן של רישיון היצרן.

מתכונים נוספים
שאולי תאהבו